#4 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Trienke Jong - WaarBenJij.nu #4 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Trienke Jong - WaarBenJij.nu

#4

Blijf op de hoogte en volg Trienke

16 Oktober 2013 | Suriname, Paramaribo

Er is mij al een paar keer gevraagd wanneer ik weer een reisverslag zou plaatsen. Dus het werd hoog tijd om me over mijn schrijfboekje te buigen en terug te lezen wat we de afgelopen drie weken hebben gedaan. In onze laatste vrije dagen wouden we nog graag wat dingen ondernemen. Daarom wouden we voor de dinsdag een auto huren. Het bleek echter alleen mogelijk om een auto te huren voor drie dagen of langer. Dit was een beetje balen, maar we hebben het toch maar gedaan. Achteraf waren we er heel blij mee, want het waren drie super leuke dagen. Op deze dinsdag zijn we eerst naar het plaatsje Groningen gereden. Het stelde niet zo heel veel voor, maar het was wel even leuk om met het plaatsnaambord op de foto te gaan. Ook had je hier een mooi uitzicht over het water. Na onze stop in Groningen zijn we naar Lelydorp gereden. Hier hebben we het Neotropical Butterfly Park bezocht. Nadat we een tijdje rond hadden gekeken in de vlindertuin en de expositieruimten was het tijd voor onze rondleiding. De rondleiding ging langs en over de vlinderkwekerij. Het was tot onze verbazing best interessant. Ze kweken hier niet alleen twintig soorten vlinders, maar ook schildpadden en slangen. Het is ook nog eens een goede business, want de vlinders zijn erg gewild in andere landen. Vervolgens hebben we in het park even wat gegeten zodat we weer energie hadden voor het vervolg van onze reis. We reden naar onverwacht. Hier staat een hele oude, vervallen trein aan de kant van de weg. Een beetje een raar dorpje, waar verder niet zoveel te zien was. Onze laatste stop was bij white beach. We wouden hier eigenlijk even zwemmen, alleen het regende en het was ook al wat aan de late kant. We zijn dus maar door Domburg weer richting Paramaribo gereden. ’s Avonds hebben we nog even gezeten bij de waterkant.
Woensdags zijn we naar Brokopondo gereden. We waren hier even gestopt bij het plaatsnaambord, toen er opeens een politiewagen bij ons stopte… Bleek dat hun auto oververhit was en ze konden dus niet verder. Het was een hele aparte en grappige ontmoeting. We hebben ze uiteindelijk maar een lift gegeven naar hun bureau. In het plaatsje Brokopondo zelf hebben we even een pauze gehouden. Het was echt een super mooie plek om te pauzeren, prachtig! Vervolgens zijn we door gereden naar een hele grote stuwdam bij het Brokopondomeer. Best indrukwekkend, ook het uitzicht over het meer. Onze volgende stop was de Brownsberg. Het bleek dat we de berg helemaal op moesten rijden. We hebben hier een dik uur overgedaan, want het was een niet erg goede bauxiet weg, die 13 km lang was. We wisten niet eens zeker of we wel goed reden, dus het was een heel avontuur. Boven aangekomen hebben we eerst een heerlijke maaltijd genuttigd. Het verbaast mij echt hoe lekker rijst met kip en groente kan zijn, zo simpel, maar zo lekker. Nadat we genoeg water hadden ingeslagen zijn we begonnen met onze wandeltocht naar de Leo waterval en vervolgens verder naar de Irene waterval. Het was meer een klim en klauter tocht over de vele boomwortels. Deze boomwortels waren erg handig, want je kon ze een beetje gebruiken als traptreden bij het dalen en stijgen. De watervallen waren heerlijk verkoelend en vooral de Irene waterval was mooi om te zien. We wouden voordat het donker werd uit het bos zijn, dus vanaf de Irene waterval zijn we weer terug naar de top gelopen. Dit zou volgens het ANWB boekje ongeveer anderhalf uur duren. Wij hebben het in 45 minuten gelopen.. Wij, of eigenlijk Ilse, hadden het tempo er dus wel redelijk in en ik struunde mooi achter haar aan. Ik vond het echt een indrukwekkende tocht en zo nu en dan ook best pittig. Toen we boven aankwamen, zijn we nog even naar het uitzichtpunt gelopen. De terugweg hebben we in één stuk doorgereden, 3 uur achter elkaar, en voor een groot gedeelte in het donker. ’s Avonds waren we dus best gesloopt en hebben we niet zo heel veel gedaan.
Op de laatste dag met ‘onze’ auto zijn we eerst naar ‘weg naar zee’ gereden. Hier ben je aan de kust van Suriname. De kust is hier een beetje rotsig en er zijn geen stranden of iets dergelijks. Hier worden ook openlucht crematies gedaan. Dit was niet het geval toen wij er waren, maar de mooie javaanse beelden en versieringen waren wel te zien. Na een korte stop hier zijn we begonnen aan onze rit naar de Jodensavanna. Dit was iets verder rijden dan we dachten. We dachten dat we er al waren, dus we stapten uit. Bleek dat we eerst nog met onze auto op een veerboot de Surinamerivier moesten oversteken. Oke.. hier hadden we even over heen gelezen. Na de veerboot was het niet ver meer rijden. We hebben een uurtje in de Jodensavanna rond gelopen. Er waren hier allemaal javaanse graven en een javaanse tempel te bezichtigen. Ook was er een mooi uitzicht over de Surinamerivier. Het was bloedheet vandaag, dus we zijn verder gereden naar Blaka Watra. Hier zijn we het water ingedoken en hebben we even bij geslapen. Er was ook een stroomversnelling, deze was ooit aangelegd door voormalig premier Jopie Pengel. Dit was wel even ontspannend. We zijn dit keer lekker vroeg weer terug gereden. ’s Avonds zijn we nog naar de indofair geweest. Dit is een Javaanse markt met allemaal javaanse kleding, meubels en eten. We hebben hier even wat rond gekeken en nog een aantal nieuwe gerechten geproefd. We hebben het allemaal opgegeten aan de waterkant. Het was een erg gezellige avond.
Vrijdag hebben we rustig aan gedaan. Zaterdag gingen we dan echt voor het eerst naar de Annie Crèche. We zijn hier de hele ochtend fanatiek aan het schoonmaken geweest met een gedeelte van het team van Annie Crèche. In de vakantie is de crèche verbouwd, dus alles zat onder het stof. Ook moest al het meubilair weer op zijn plek gezet worden. ’s Avonds hebben we het spelletje mexen hier geïntroduceerd. Later op de avond zijn we op stap geweest naar Zsa Zsa Zsu.
Op de maandag gingen we weer naar de Annie Crèche met een tweede schoonmaakdagje voor de boeg. Bijna het gehele team was aanwezig, dus konden we mooi alvast kennis maken. Vanaf de volgende dag zouden de kinderen komen. Er werd afgesproken dat wij de eerste week in groep geel als groepsleidsters zouden functioneren, dit i.v.m. een afwezig personeelslid. En op deze manier konden we deze kinderen ook alvast goed leren kennen.
Dinsdag was dan eindelijk onze eerste echte stagedag. We beginnen om 7 uur, dus we moeten lekker vroeg op staan. Het nadeel is te weinig slaap, het voordeel is dat het dan nog niet zo warm is. We zijn om een uur meestal weer klaar, behalve op maandag dan lopen we stage tot twee uur. Dinsdagmiddag hebben we ons ingeschreven bij de sportschool. Hier zijn we gelijk ook even vijf kwartier aan het fitnessen geweest. Je kan hier ook groepslessen volgen en dat gaan we dan ook zeker zo nu en dan doen. Het is wel een half uur fietsen naar de sportschool, dus we hebben een goede warming-up en cooling down.
We zijn nu net begonnen aan ons derde stage week. Nu we stage lopen zijn onze dagen wat eentoniger. Vroeg opstaan en naar stage. Na stage gaan we meestal even rusten, haha wat klinkt dit oud.. ’s avonds of in de namiddag gaan we regelmatig sporten of andere dingen ondernemen. Ook werken we regelmatig aan ons kleurtje.
De afgelopen weekenden hebben we geen trips of iets dergelijks gemaakt. We hebben wel mee gedaan aan de frimagnonloop. We dachten dat het een hardloopwedstrijd was (5 km) maar het bleek dat het merendeel de loop wandelend vol bracht. Gelukkig waren er ook nog best wat mensen die gingen hardlopen, waaronder wij. Ook zijn we twee keer naar de bios gegaan. De eerste keer gingen we naar Insidious Chapter 2, dit vonden wij echt een goede en leuke thriller! De tweede keer gingen we naar Runner Runner, deze film kon er ook wel mee door. In de weekenden zitten we vaak met een groepje bij elkaar, dit zijn altijd erg gezellige avonden. Ze zijn nog steeds allemaal erg enthousiast over bussen, dus dit spel wordt geregeld gespeeld. Zondag heb ik ook nog achterop een motor gereden, echt leuk, maar ook wel een beetje eng.
Gisteren was het echt een leuke dag op stage. De eerste weken was het een beetje wennen voor ons. Het personeel moest ook even aan ons wennen. Gelukkig hangt er wel een lekker sfeertje op stage. We krijgen erg veel vrijheid, wat enerzijds heel leuk is en anderzijds soms lastig. Vandaag is het een nationale vrije dag. We zijn van plan vandaag even wat info in te winnen over verschillende trips en activiteiten. Ook hebben we ons voorgenomen om even fanatiek met school bezig te gaan, want dat is er hier nog niet echt van gekomen. We vermaken ons hier echt nog prima en komen steeds meer in het Surinaamse ritme.

Liefss.

• 16 Oktober 2013 - 12:54

Klara:

hehe eindelijk wer een verslag fon dy:P!
    Mar fanke super om te jerren allegearre jer! En wot grappig dot dear ek een doarp is wot Groningen hiet echt vhet grappig!
    En wot binne jim sportief bezig keurig jer;)!

No geniet dr fon!!

Tut

• 21 Oktober 2013 - 19:38

AntjeWimke:

Hallo Trienke

Fijn om te lezen dat jullie je zo goed vermaken. Vele belevenissen en toch ook sportief.
    Hoop dat de komende weken jullie veel leuke dingen brengen.

Gr. AW

• 12 November 2013 - 23:25

Lisa:

Heeeee lieve Trien,

Had je verder nog geen berichtje gestuurd! Maar ik volg alles wel van je hoor :)
    Lees al je verslagen en wat een leuke foto's allemaal op facebook!
    Jullie hebben echt een super tijd daar zo te horen! Lijkt me zo'n geweldige ervaring.
    En ook vet sportief bezig dus Trien! Niet te afgetraind terugkomen hè, dan word ik toch wel een beetje jaloers ;) (en ook op je waarschijnlijk té bruine kleurtje).
    Daar in de bios draaien dus gewoon dezelfde films als hier dus, Insidous was best eng hè haha!
    Ook mooi om te horen dat jullie stage bevalt en dat jullie gewoon ook super veel tijd hebben gehad om Suriname te verkennen en lekker op stap te gaan!
    Veel mensen ontmoet daar dus, hoorde hier ook al een verhaal over een toch wel speciaaaaal iemand ofniet? Hier lees ik nog niks over in je verslagen en heb ook nog niet echt een foto gespot waarvan ik denk hmmmm... of is dit een geheimpje nog allemaal (sorry dat ik er dan over begin haha!).

Meid, geniet van elke dag daar, want de tijd vliegt sowieso heeeeeel snel voorbij!

Liefs,

Lisa

• 12 November 2013 - 23:27

Lisa:

Oja en trouwensssss, het is alweer even geleden dat je je laatste verslag plaatste hoor! Ik keek hier net weer even omdat ik dacht die heeft er vast alweer iets opgezet! Niet dus! Balennnn... ik wacht af hehe xxx