#3 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Trienke Jong - WaarBenJij.nu #3 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Trienke Jong - WaarBenJij.nu

#3

Blijf op de hoogte en volg Trienke

24 September 2013 | Suriname, Paramaribo

Zo het is hoog tijd voor een nieuw reisverslag. Ik was gebleven bij maandag 9 september. Nadat we ons reisverslag geplaats hadden zijn we naar de Choi’s gegaan. Dit is een vrij grote supermarkt, waar ze ook een aantal Nederlandse producten hebben. ’s Avonds hebben we met Mario onze hangmatten op ons balkon opgehangen. Later kwamen ook Enrico en Immanuel nog bij ons op het balkon. Ze kwamen van een verjaardag en hadden dus allemaal lekkers meegenomen.
Dinsdag zijn we de dag begonnen met hardlopen. We gingen voor het eerst tot het einde van de wijk. Wij denken dat het rondje wat we gelopen hebben een dikke 4 km is. ‘S middags zijn we lekker in de zon gaan liggen. Guillermo kwam ons nog vragen of we het aankomende weekend mee wouden naar de ‘derde brug’. Dat wouden we wel. De volgende avond zouden we dan alvast kennis maken met de mensen die mee gingen. Nadat de zon was verdwenen zijn we op onze fietsen gestapt om op zoek te gaan naar de korfbalstraat. We zijn een paar keer verkeerd gefietst, maar uiteindelijk hebben we deze straat gevonden. Een mooi achteraf zandweggetje.. Na een uitgebreide foto sessie zijn we weer richting huis gegaan. We gingen deze avond spaghetti met o.a. paprika’s maken, dachten we.. Ilse had de paprika’s mooi klein gesneden. Tegelijkertijd kregen we allebei last van een brandend gevoel op ons gezicht. Dit konden geen paprika’s zijn. Vooral Ilse had best veel last van de stof die vrij kwam van de heetste pepers die er blijken te zijn.. Ilse heeft eerst tien minuten met kleren en al onder de douche gestaan en daarna hebben we nog zo’n half uur in de kamer met airco gezeten. Het zakte gelukkig al weer een beetje af, zodat we verder konden met koken. De ‘rode paprika’s’ hebben we maar niet meer gebruikt.
De woensdag zijn we rustig begonnen en rond half 11 zijn we op de fiets gestapt richting de Gondastraat. Hier is een hotel met zwembad. Als je wil kan je voor een hele dag gebruik maken van dit zwembad. We hebben deze dag dus heerlijk bij het zwembad gelegen. Een beetje verbrand zijn we om kwart voor vijf weer terug gegaan. Om half zes kwam Guillermo ons halen, want we zouden bij zijn voetbal gaan kijken. Het eerste half uur waren er maar 3 spelers, dus wij dachten echt van oke, is dit het nou? Gelukkig kwamen er uiteindelijk genoeg mensen op dagen om een partijtje te spelen. Estevez was er ook en we hebben meer met hem gekletst dan dat we naar het voetbal keken. Na het voetbal kijken zijn we naar zijn huis gegaan, waar we kennis gingen maken met de mensen die dit weekend mee gingen naar de derde brug. Het was een erg gezellige groep. Nadat iedereen was vertrokken, zijn we met Guillermo en Estevez nog een stukje gaan rijden. We hebben o.a. nog een broodje Pom gegeten aan de waterkant, dit is iets typisch Surinaams. Ook gingen we ijskoffie proeven. Ieehw wat vies. Rond half 2 was het wel weer tijd om richting huis te gaan.
Als we donderdag van bed afkomen zien we dat het gat van de vleermuizen is dichtgemaakt! Echt super. Ook had Eddy nog een tv gebracht. ’s Avonds zijn we naar Havana gegaan met Mario, Moeka en Mario’s baas. Die baas had mooi even een soort van VIP plek geregeld haha. Guillermo en Estevez waren er ook nog. Deze avond hebben we veel gedanst en gedronken. Het was een erg leuke avond, maar de details houden we voor onszelf :P. Rond 4 of 5 uur lagen we weer in ons bed.
De vrijdag was echt een brak dagje. ’s Ochtend hebben we even lekker een film gekeken op Ilse haar laptop. In de middag zijn we nog naar de Choi’s gefietst. Op de terugweg kreeg ik een lekke band. Gelukkig ging Lorenzo gelijk even met mij een nieuwe binnenband halen. Lorenzo heeft ook de band even voor mij verwisseld . ’s Avonds was het weer erg gezellig beneden. We zijn deze avond met Enrico, Immanuel, Lorenzo en Mario naar Night fever gegaan. Hier was het deze avond gay night. De avond werd gevuld met dansen en kijken naar de andere mensen. Haha echt geweldig hoe sommige jongens aan het dansen waren. Op een gegeven moment stonden we met redelijk wat mensen op een podium te dansen. Migado, dat podium ging met toch op en neer!
Na 2 uurtjes slaap werden we zaterdagochtend vroeg opgehaald door Abbygail om te vertrekken naar de derde brug. We waren de eerste dag en avond met een groep van zeven mensen: Abbygail, Gail, Gio, Guillermo, Estevez, Ilse en ik. Het was iets langer dan een uur rijden en het laatste stuk ging over een (rode) bauxiet weg. Daar aangekomen gingen we eerst alles uitstallen en inrichten. Vervolgens was het wel tijd voor wat eten; roti! De dag werd gevuld met zwemmen, chillen, eten en baco’s drinken. We gingen ook een soort van frituren in een wok pan. Hier maakten ze o.a. bitterballen en kroketten in klaar. ’s Avond werd er bami soep en bbq kip gemaakt. Na het nachtzwemmen zijn we vrij snel onze hangmatten ingedoken. Zondag gingen we ontbijten met patat en bbq kip. Tijdens het ontbijt kwamen er nog veel meer mensen, dus het werd lekker druk en er kwam nog meer eten. Emilio was er ook weer een daar gingen we maar even mee zwemmen. Ook deze dag werd er vooral veel gezwommen en gegeten. In het begin van de middag gingen we bussen. Wij hebben hun dit spel geleerd en ze zijn echt super enthousiast over dit spel. Haha dit was echt super leuk, er ging aardig wat bacardi en tequila doorheen. Iedereen heeft erg om elkaar kunnen lachen. Om af te koelen is iedereen maar weer het water ingedoken of even gaan slapen in de hangmat. Rond 5/6 uur gingen de meesten weer weg. Met het groepje dat overbleef zijn we weer gaan bussen. Ook dit keer was het weer erg leuk. Het weekend afgesloten met een laatste duik. Eenmaal in de auto ben ik als een blok in slaap gevallen. Weer thuis hebben we het weekend nog even doorgesproken met de onderburen. Mario, Lorenzo en Immanuel hadden nog een film gemaakt voor ons over hoe ze zaterdag avond krab hadden klaar gemaakt. Deze hebben we nog even gekeken en we hebben er hard om gelachen. Vervolgens zijn we ons bed ingedoken.
Maandag zijn we een aantal dingen gaan regelen voor ons visum. We moesten o.a. een bedrag storten bij de centrale surinaamse bank. Toen wij er waren was de kassa alleen al dicht en dus moesten we de volgende morgen terug komen. Alleen de volgende morgen moesten we ook al om kwart voor acht bij de vreemdelingendienst zijn, beetje jammer. We hebben ook nog zo’n 3 uur in de burgerking gezeten om te skypen en internetten. Ook even met mem geskyped die gisteren 50 was geworden . Nog een paar foto’s op facebook geplaatst en toen weer richting huis gefietst. Estevez en Guillermo kwamen ’s avond nog even langs. Rond 2 uur hebben we onze hangmatten verruild voor onze bedden.
Dinsdag ging om 6 uur de wekker al. Om zeven uur stonden we bij de centrale surinaamse bank te wachten tot hij open ging. Nadat we het geld gestort hadden, hebben we een taxi genomen naar de vreemdelingendienst, waar we een dik half uur te laat waren. Gelukkig keken ze er niet eens naar. We hebben hier zo’n 1,5 uur doorgebracht en voor voorlopig is alles weer geregeld. In de taxi terug vielen we allebei al half in slaap, dus weer thuis zijn we ons bed nog maar even ingedoken. Om zes uur kwamen Estevez, Guillermo en Abbygail bij ons om te gaan hardlopen. We hadden een lekker hoog tempo deze avond. Na het hardlopen noch wat krachtoefeningen gedaan. Daarna is iedereen gaan douchen en om kwart voor negen kwam Abbygail ons weer ophalen. We gingen pizza halen bij de pizzahut. Deze hebben we opgegeten aan de waterkant. Hier hebben we de rest van de avond doorgebracht.
Woensdagochtend hebben we een klein rondje hard gelopen. Overdag hebben we lekker in de zon gelegen en in de namiddag zijn we gaan fietsen richting een sportschool. Het was even zoeken, want vanaf de buitenkant lijkt deze sportschool meer op een huis dat op instorten staat. Van binnen zag het er prima uit. We hebben hier dus maar even wat info opgevraagd. Op de terugweg zijn we nog langs de Maretraite Mall gegaan. ’s Avonds waren Abbygail, Guillermo en Estevez bij ons en hebben we niet echt wat gedaan.
Donderdag ging om half negen de wekker. We gingen deze ochtend naar de Paramaribo Zoo. Op een gegeven moment fietsen we op een zandweggetje wat nogal begroeid was en we vroegen ons af of we eigenlijk wel goed waren. Maar even een man gevraagd en die vertelde ons hoe te fietsen. Als we een politieagent zagen, dan waren we er. Nou we zag er niet één, maar wel zo’n 100 militairen. Ze waren bezig met een oefening. Wij gingen er mooi voor langs fietsen, haha al die militairen ons vet aan staren. In de Zoo hebben we zo’n twee uur rondgelopen. Vooral de kwatta apen waren erg leuk om naar te kijken. Verder waren er veel vogels en andere kleine dieren. Ook was er een tijger en twee jaguars. Weer thuis waren we allebei best moe. Door de warmte word je echt veel sneller moe als je overdag wat doet. Lekker even in ons hangmatten een middagdutje gedaan. Rond vier uur zijn we naar de digicel gefietst. We hebben nu een goedkopere provider voor onze mobiel, altijd fijn. Rond half 7 gingen we weer hardlopen met Guillermo. Later op de avond kwam Estevez ook nog. Nog weer later kwamen Emilo en Sherida (de moeder van Emilio en Estevez) ook. We gingen met z’n allen nog even lekker nasi eten!
Op vrijdag kwam Emilio rond negen uur bij ons. Er was verder bij hem niemand thuis, dus zou hij de dag bij ons doorbrengen. We hebben eerst een paar uurtjes met de lego gespeeld en de heerlijke bara’s gegeten die zijn moeder meegegeven had. Daarna zijn we vertrokken naar het zwembad aan de Gondastraat. Hier hebben we de hele dag doorgebracht. Rond vijf uur zijn we weer terug gegaan en hebben we de nasi van gisteren nog gegeten. Ondertussen hadden we afgesproken dat Emilio bij ons zou blijven logeren. ’s Avonds zijn we met z’n drieën en Guillermo naar de Mac gegaan, weer veels te veel gegeten, maar het was wel gezellig. Weer thuis gingen we gezellig ‘beneden’ zitten. Estevez kwam ook nog even langs. Ilse en ik waren een beetje verbrand vandaag bij het zwembad, dus daar werden weer lekker veel opmerkingen over gemaakt. Volgens Estevez waren we nu aan het ‘manen’ i.p.v. aan het zonnen..
Zaterdag hebben we lekker uitgeslapen en zijn we dag lekker rustig begonnen. Rond half 12 gingen we javaanse bami eten, dit was erg lekker! Guillermo had dit opgehaald. Ook was er bakabana (gebakken banaan), wat ik echt heerlijk vind. Estevez kwam later ook nog, hij had ook nog een doos vol met bakabana meegenomen. Het heeft deze hele dag keihard geregend. Op een gegeven moment stonden de straten echt helemaal onder water. We konden het dan ook niet laten om in de regen te gaan spelen/’zwemmen’. Guillermo, Estevez en Emilio zijn de rest van de dag bij ons gebleven. De rest van de dag hebben we veel met de lego gespeeld en voetbal gekeken. Ook was het vandaag echt de dag van kietel en stoei aanvallen. Het was een erg relaxte en gezellige dag. ’s Avonds kwamen Steve en Sherida Emilio ophalen. Ze kwamen eerst nog even gezellig bij ons zitten, ook Lydia kwam nog even boven zitten.
Zondag hebben we weer lekker lang uitgeslapen. Ook zijn we dan eindelijk begonnen met het inlezen voor onze stage. ’s Middags nog even geskyped met thuis. Dat kunnen we nu mooi thuis doen, aangezien Ilse een Surinaamse sim kaart in haar Iphone heeft laten zetten. Rond drie uur kwamen Estevez en Emilio ons halen. We gingen kijken bij de voetbalwedstrijd van Guillermo. Ze wonnen in een spannende slotfase met 5-4. Toen we weer terug waren zijn we nog even gaan hardlopen. De rest van de avond hebben we lekker rustig aan gedaan.
Vandaag zijn we weer verder gegaan met het inlezen voor onze stage. Over een week moeten we beginnen, dus deze week moeten we echt nog even gebruiken om goed voor te bereiden. ’s Middags hebben we nog even lekker in de zon gelegen. Rond vier uur zijn we naar de Hermitage Mall gefietst. Hier hebben we wat rond gestruund en Ilse heeft nieuwe pata’s gekocht. Ook hebben we hier nog even een smoothie gehaald. We waren al een tijdje op zoek naar een weegschaal en een ovenschaal, maar deze konden we niet vinden in de Mall. We gingen het toch ook nog maar even proberen bij de bouwmarkt op de hoek van onze straat. Ook al leek het ons zeer onwaarschijnlijk dat ze hier dit zouden verkopen. Maar gek genoeg hadden ze hier én een weegschaal én een ovenschaal. We zijn dus helemaal happy! We konden ons zelf nu ook eindelijk eens gaan wegen. We hoopten heel erg dat we niet al te veel aangekomen waren van al het eten hier, maar gelukkig we zijn allebei afgevallen. Nou we zullen nu even racen naar de texaco tank station om dit verslag te plaatsen, voordat het al te donker is.

• 07 Oktober 2013 - 17:39

José:

Ha Trienke,

Hier een berichtje uit Oosterwolde.
    Wat een leuke verhalen !! Ik lees ze met plezier !!!

groetjes José